Facebook

Man kan tycka vad man vill om Facebook och jag lovar...många tycker mycket...alla har givetvis rätt till att ha en åsikt! Det bör vi alla vara medvetna om, men vi behöver inte tycka lika! Själv var jag lite skeptisk till FB. Tyckte mest att det var fjantigt att skicka runt drickar, blommor o dyl eller att skaffa så många "vänner" som möjligt. Är man lite inskränkt så är man...

Nu är jag mer införstådd i vilka möjligheter FB har! Du väljer själv hur du vill använda dig av FB. Spela spel, skicka inbjudan till olika arrangemang eller bara komma i kontakt med vänner från förr. You name it...

Själv har jag kommit i kontakt med vänner och släkt (har redan skrivit om min brorsdotter), som jag annars förmodligen inte skulle ha kommit i kontakt med. Självklart har jag även vänner på FB, som jag träffar regelbundet i "det vanliga livet". Så varför ha dem på FB? Kul, antar jag! Intressant att se hur vardagen ser ut för mina vänner. Som vår vardag ser ut idag, så är det ingen garanti att man pratas vid regelbundet, fast man är vänner i samma stad. FB ger en annan möjlighet...

Jag har tack vare FB kontakt med min kusin i Canada. Vi har inte pratas vid på över 25 år! Jag har även kontakt med mitt Au-pair "barn" i Tyskland. Vi har inte pratas vid på över 15 år! Jag har även kontakt med hennes kusin, som jag inte har pratat med sen hon var ett litet barn! Dessutom har jag kontakt med en gammal vän, som flyttade tillbaka till sin hemstad för över 8 år sen. Nu kanske alla motståndare till FB menar på att man kan faktiskt ha kontakt med dem ändå! Självklart har ni rätt, men om en kontakt har "dött ut" och man inte vet hur man ska bära sig åt för att ta tag i den igen. Då kan det dra up på tiden! Sen är telefonkontakt inte ett alternativ (dyrt) och brev känns som att gå tillbaka i tiden! 

Nu är detta inlägg absolut inte en medveten saluföring av FB. Absolut inte! Utan mer en positiv berättelse om hur jag har hittat tillbaka till vänner/släkt som jag annars förmodligen inte skulle ha haft kontakt med. 

Det är inte så att jag tillhör en av dem som ska ha så många vänner som möjligt (ja, det finns sådana, som måste få en bekräftelse genom många vänner på FB).

Jag har ett annat dilemma, som jag måste ta ställning till. Det är att elever, till mig, vill bli vänner med mig på FB. Jag har tagit beslutet att inte vara vänner med dem på FB. Jag förklarar för dem varför och de flesta förstår mina argumnet.

Mitt motto är att se de positiva sakerna med FB och inte använda mig av de mindre bra saker som FB kan innebära. Man väljer, som sagt, själv vilka funktioner man vill använda sig av.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0