Facebook (igen)




För ett tag sen skrev jag om facebook och vad jag tyckte om fenomenet FB. Ja, jag kallar det ett fenomen.  Varför kan ni då undra? Jo, för att jag har kommit i kontakt med gamla vänner och släkt som jag annars inte har någon kontakt med alls. Som jag skrev förut, kan många invändningar komma mot det. Det finns ju telefon, mail, brev…you name it…

 

Jag är fullt medveten om att det inte bara finns positiva saker med FB. Men så är det med det mesta, eller hur? Allt har två sidor, eller fler… ;)

 

Jag är iallafall glad att jag kan ha kontakt med flera som jag annars inte pratar med regelbundet. Det berikar mig! Det behöver inte vara personer som bor långt långt långt bort, kan vara i samma stad eller en bit bort… jag har syskonbarn som jag värdesätter kontakten med. Nåja, en är fortfarande envis och har inte FB ÄNNU. Bearbetning ska påbörjas ;). Har en kusin som bor i närheten av vår huvudstad, som jag under de senaste 20 åren knappt har pratat med. Vi har återupptagit kontakten igen! KUL!!! Vänner som man under årens lopp har tappat kontakten med av olika anledningar, finns åter i mitt liv.

 

FB innebär inte att mitt sociala liv rasar iväg i full galopp, nä nä… det är ju det som är det fina, man kan ha kontakt och pratas vid, utan att bli stressad med att hitta datum där man kan ses. Hur det nu än är, så är kalendern ganska fullklottrad! Ska man vara realist, inser man att det inte finns på världskartan att kunna hinna träffa alla face to face, om man skulle vilja.


Stopp stopp, vänta nu…inte tänker väl du nu att jag bara sitter framför datorn och ”pratar” med mina vänner. Då känner du inte mig särskilt väl.  Då har du inte förstått det jag vill komma till! Jag är en väldigt social person. Vill gärna umgås och prata lite… Det jag menar är att en ytterligare dimension till att hålla kontakt har öppnats! Våra kontaktnät ser olika ut och det är upp till var och en att välja hur man vill ”vårda” sitt kontaktnät. Sedan finns det naturligtvis graderingar i ”nätet! Vissa är man mer frekvent med att träffa, andra har man en mer distansrelation till. Inte så att man värdesätter de mindre, inte alls. Man har helt enkelt olika anspråk på vänskapsförhållandena (ömsesidigt, förstås).

 

En sak till, detta är som sagt INTE propaganda för FB! ABSOLUT inte! Jag är av den meningen att alla har rätt att välja hur det vill leva sina liv, hur man vill använda sig av sin tid och framförallt har man sin fulla rätt att bestämma hur man INTE vill leva sitt liv! Det är upp till dig och ingen annan! Det viktiga är att man står för sina val!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0