Valborg

Nu är det dags för Valborg! Jag kan till viss del hålla med om det min dotter säger: Valborg är överskattat. Under många många år vallfärdades jag till majbrasan. Det var något som jag tyckte "hörde till". Hörde till vadå? Vet ni varför ni firar Valborg? Varför går ni och stirrar på en eld? Är det en helig eller akademisk helg för er? Eller skrämmer ni iväg häxorna kanske? Hälsar våren välkommen? Ja, anledningarna är många…välj en som passar er. Jag firade in våren. Äntligen nära till sommaren (som är min bästa årstid). Sen tycker jag att varje tillfälle till att träffa vänner och äta gott är positivt.

 

Själv tyckte jag att det var viktigt när barnen var små (varför, vet jag egentligen inte). Det var trevligt att samlas med vänner och gå till majbrasan med barnen, grilla lite korv, kika på fyrverkerierna.  Fast om jag tänker tillbaka har det mest handlat om att härda ut, härda ut kylan, regnet och se till att trötta barn inte somnar INNAN man är hemma igen! Oj, detta låter lite väl pessimistiskt! Klart att det har varit kul, trevligt och avkopplande också. Att umgås med vänner är alltid kul, men hallå!!! Stå och stirra på en brasa? Varför gör vi det? Svaren har vi själva... det finns inga felaktiga svar….

 

I år, som flera år tillbaka, struntar jag i majbrasan! Jag kan ha trevligt med vänner utan att stå och hacka tänder och titta på brasan.  Vännerna säger jag inte nej till! Men brasan får vara. Klart om det är varmt och soligt och inga regnmoln som hotar, då kanske… men med tanke på hur de senaste årens Valborgsväder har varit, så chansar jag inte…

 

Alla ni som uppskattar elden, traditionen, ha en underbar Valborg. Njut av elden och gemenskapen!

Alla ni som struntar i elden, ha en underbar Valborg. Njut av gemenskapen!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0