CP-skada

                    

   

Jag måste bara berätta lite om en fantastisk kille! Han heter Jonas Helgesson är född med en Cp-skada. Under förlossningen snodde sig moderkakan fyra varv runt Jonas hals och han var utan syre i ungefär 40 minuter. Men han överlevde!

 

Han trotsade läkarna och alla andra som trodde att hans liv skulle innebära tystnad (i brist på kommunikation) och rullstolberoende. Hans familj anpassade sig inte efter honom, utan Jonas fick anpassa sig efter dem. Detta innebar att de bidrog till att berika Jonas liv. Han fick göra alla de saker som hans syskon fick. Det tog bara så mycket längre tid! De flesta med handikappade barn, anpassar sina liv efter barnet. Inte familjen Helgesson inte!

 

Häftigt tycker jag! Jonas poängterar detta ofta som orsak till att han lever ” ett normalt liv” idag. (vad är normalt, kan ju diskuteras). + att Jonas själv är en fruktansvärt envis, men levnadsglad, positiv kille. När Jonas började högstadiet tackade han nej till en assistent (vilket innebar många dråpliga incidenter). Han började spela golf (fast han inte kunde gå långa sträckor) = rullstolen slängdes. Med andra ord, han ville göra allt det, som alla sa att han inte kunde! Det mesta lyckades han med också.

 

Jonas har skrivit en bok Grabben i kuvösen bredvid” och det är den jag har läst. Jag kom på mig själv att sitta och le flera gånger, när jag läste. Han skriver så humoristiskt och ironiskt, men emellanåt även sorgset. Han skriver om alla de fördomar han har mött och fortfarande möter, pga. sin skada. Huvudsakligen skriver han om den fantastiska känsla han får, när han lyckas med någonting som han har företagit sig. Något som för de flesta andra är en självklarhet! Som att klara av att bära en bricka med mat på McDonalds, till att gå med ”vanliga” Nike-skor istället för hjälpmedelcentralens fula skor, till att kunna sätta på sig sina strumpor utan att det tar en halv dag. Jag kan nämna hundratals saker som är självklara för de flesta, men inte för Jonas!

Idag arbetar Jonas som stand-up komiker, föreläsare, författare och skribent! Han är gift och bor i Malmö.

 

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Imponerande! Många människor skulle må bättre om dom bara hade ett uns av sådan positivitet!



Har dessvärre blivit lite krasslig så badminton får vänta ett tag till...SUCK!

Kram

2009-10-03 @ 09:18:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0