London



Jag har tillbringat fyra dagar i London och umgåtts med min dotter! Min man var naturligvis också med. Trots att han var otroligt sjuk innan och även när vi var där.  Han kämpade på, trots feber och en envis hosta!

London är en fascinerande stad.  Jag har varit där nu en par gånger och varje gång förundras jag över alla människor, som är i omlopp. I London bor ca: 8 miljoner människor och räknar man med förorterna är summan drygt 15 miljoner! Räkna sen in alla turister, som besöker staden! Snacka om att ha en infrastruktur som måste klaffa! Deras tunnelbanesystem öppnades redan 1863! Exakt hundra år innan jag föddes! Fantastiskt! Bussarna går dygnet runt och taxiverksamheten ligger aldrig i träda!



Det finns ett antal måsten när man besöker London.  The London Eye är ett av dem. Världens tredje största "Pariserhjul". Det invigdes 31 december 1999, för att fira Milleniumskiftet. Själv åkte jag den i september ifjol tillsammans med mina barn. (En stor grej för mig som är höjdrädd!) Hjulet är 135 m högt! Min man åkte den nu när vi var där.



Naturligtvis var vi tvungna att se Arsenals nya arena Emirates Stadium. Arsenal hade tyvärr bortamatch mot Manschester United (förlust) den här helgen. Jag har sett Arsenal spela i deras gamla arena Highbury, för ett antal år sedan. Det är väldigt häftig att vara åskådare på engelska matcher. Det är fullt ös på publiken i 90 minuter! Det samma gäller Bundesligan (Tyskland). Jag var på många Bundesligamatcher, när jag bodde i Tyskland.

Big Ben  är ytterligare en attraktion som är besöks av många turister. Klockan ljöd första gången 31 maj 1859. Big Ben är en av fem klockor i Westminsterpalatset, där Storbritanniens parlament håller till.

Madame Tussaud's är ett välkänt turistmål. Vaxkabinetten har funnits på samma plats sedan 1884!  Buckingham Palace är residens för den brittiska monarken. Jag skulle kunna rabla massor av sevärdheter, men avstår. Ni får själva upptäcka era guldkorn!

Mitt guldkorn var att få träffa min dotter, att få se henne, krama henne och få prata med henne! Vi är otroligt lika hon och jag. Då menar jag inte bara till det yttre (det syns att vi är mor & dotter, fast hon är betydligt sötare!), utan även till sättet. Vi är lika envisa båda två, lika intresserade av att förkovra oss och vi är båda två väldigt sociala människor. Det som skiljer oss åt är att hon har en otrolig gåva, som jag bara kan drömma om! Hon är så kreativ! Hon är duktig på att rita, måla, fotografer...you name it! Jag är så otroligt stolt över henne!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0