Idrott

Fenomenet IDROTT finns det många åskiter om. Vad är idrott? Meningarna kan skilja sig åt ganska rejält. Att jaga en läderboll eller att köra en bil åka runt runt på en bana, vad är det? Vissa menar att en idrott ska man ta ut sig på. Man ska ha svettas och vara fysiskt slut. Är golf en idrott? Där proffens har en caddie, som bär bagen och de bara promenerar runt banan? Är det idrott? Vem bestämmer vad som är idrott?

Idrott kan definieras som kroppsövningar med fysisk aktivitet för att få motion och rekreation (Wikipedia). Idrott för mig handlar om gemenskap, glädje och upplevelser. Det jag saknar mest av allt, efter att ha slutat med lagidrott, är gemenskapen. Den går inte att beskriva, den måste upplevas. Idrotten har gett mig många underbara vänner och många härliga upplevelser.


Jag var aldrig någon stjärna, varken i fotboll eller innebandy, men jag (tillsammans med mina lagkompisar) bidrog till att vi hade många succéfyllda år. De lag jag har spelat i, har alltid spelat på en hög nivå. Det som jag lärde mig under alla dessa år, var att alla är lika viktiga! ALLA!


Tyvärr syns endas de som har gjort mål/poäng i massmedia! Det skrivs inga stor feta rubriken om en spelare, som under en match lyckas förhindra motståndarlaget att göra mål på sina chanser. Idag är det sådan fokus på de spelare som gör mål/poäng. Det jag reagerar starkt mot är att detta börjar väldigt tidigt. Ett lag är beroende av alla spelare. En målskytt måste ha medspelare som serverar bollar, ser till att motståndaren INTE gör mål o.s.v. Det spelar ingen roll hur många mål/poäng man gör, om motståndaren gör fler, eller hur?


Jag njuter av att titta på idrott. Jag gillar naturligtvis inte alla idrotter. Det som ligger mig varmast om hjärtat är: fotboll, innebandy, handboll och ishockey (lagidrotter). Sen kan jag titta på andra idrotter också, men inte lika frekvent. Ishockey är något jag och min man åker och tittar på i Elitserien ett antal gånger per säsong. Fotboll blir mest på TV. När jag bodde i Tyskland, var jag ofta på Bundesligafotboll (spelade även själv i dambundesligan). Jag och min man har även varit i London och sett Premier League. Handboll såg vi senast i lördags. SM-finalen i Globen! Stadens handbollsklubb kämpade om SM-titeln, men förlorade tyvärr! Den dagen innhöll många av de känslor som idrotten kan förmedla! Glädje, hopp, förtvivlan, sorg, besvikelse!



Min stora dröm är att få se NHL-hockey! Jag hoppas att jag någon gång kommer att få uppleva det! Men just nu ligger fokus på OS i London 2012. Dit måste jag helt enkelt. Dags att börja spara!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0