Frihet

Ja, det var ett tag sedan jag skrev! Det finns några tappra själar där ute, som följer min blogg. Ni kommer att bli tvungna lära er att vara tålmodiga!


Idag vill jag skriva om en känsla! En känsla av frihet. Den känslan kan man få av det mest skilda slag. Jag har upptäckt en ny värld genom MC:n! Som mina "trogna läsare" vet ni om att jag håller på och tar motorcykelkörkort. I fredags fick jag då äntligen sätta mig på en tung MC (750)! Jag har harvat lite med en lätt motorcykel (125:a) och i fredags, som sagt, ville min MC-lärare att det var dags att sätta sig på den tunga attiraljen!  


Först var jag väldigt tveksam! Jag är inte många centimeter över havet och bågen såg så stor ut! Min man övertalade mig och satt själv bakpå första gången. DET VAR HUR KUL SOM HELST! Tänk att bemästra en sådan gigantisk hoj! (Ja, jag vet att det finns värre maskiner. Min man har en 1600). Men för lilla mig var det en jätte schabrak till hoj, så det så!


Naturligtvis kommer det att ta tid att lära sig att manövrera hojen till fullo. Jag har tre tillfällen under de närmaste fem dagarna, som är bokade för lektioner. Mitt mål är att ha ett körkort i september! Det jag bävar för mest är testerna på banan (garagevändning, undanmanöver i 50 km/h & 70km/h och krypkörning). Klarar man inte dessa, får man inte bege sig ut i trafiken. Jag hoppas att jag fixar detta!


Friheten att glida på en hoj är oslagbar. Man får en helt ny dimension på åkningen. Att köra båge är en riskabel sysselsättning. Det finns många dårar ute på på vägarna (både MC-förare och bilförare). En kollega till mig tog MC-körkort för många år sedan och hon fick ett bra (?) råd av sin trafiklärare: se alla bilar i trafiken som skenande älgar!


Vad är frihet? Man kan ha olika perspektiv på innebörden av ordet. Det är ett ord som betyder olika för alla, beroende av var i livet man är, var i världen/landet/staden man bor, hur livssituationen ser ut, vilka krav man har på sitt leverne o.s.v. Som ni förmodligen förstår, så har jag många andra kriterier för vad frihet är för mig. Det jag idag har präntat ner är känslan jag får när jag sitter på hojen.  


Ta vara på er frihet, njut av den och av livet! ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0