Var är alla ungar?

Som jag redan har nämnt under vecka så är det sportlov den här veckan. Min undrar är: VAR ÄR ALLA UNGAR? Jag har rört mig en hel del under veckan som har gått, både till fots (promenader) och till bils. Efter ett par dagar slog det mig! Jag har knappt sett några ungar ute överhuvudtaget! Vi har haft kanonväder här! Några minusgrader, snö och sol! Perfekt väder att vistas ute i, speciellt om man har Sportlov! Men var håller de hus? Tyvärr så har jag nog svaret på var många av barnens vistelseplats är! De är hemma framför datorerna! Jag slutar aldrig att förvånas. Jag kan se till min egen son (som tur är har han varit i Åre med sin pappa, så nog har han varit ute allt. Han åker snowboard och fick han själv välja skulle han bo vid en backe året runt.) Men av all den tid han inte är i fjällen, så lägger han ner väldigt mycket tid på datorn! Ibland kan man bli galen! Nu är det tur att han har intresset med El-gitarren! Den sitter han och spelar på en hel del, bra! Men han säger själv att det är svårt att bestämma med kompsiar när/om de ska träffas, för de sitter vid sina datorer och spelar eller chattar!

Ungar av idag kommunicerar och umgås med sina kompisar via datorn! När helgen är slut och det är dags att börja skolveckan igen, brukar jag fråga mina elever vad de har gjort under helgen. Ni kan nog gissa er till svaret = spelat/chattat på datorn! Det svaret får jag många, många gånger! Datorn är en jättebra teknisk pryl, men när den börjar ta över den mänskliga fysiska närvaron av andra, hur får man då en bra social kompetens? Många ungar av idag vet inte hur man ska förhålla sig till vissa situationer. Många vet inte vad vanligt hyfs är (som att tacka för något man har fått, att hålla upp dörren för den som kommer bakom.....) Vems är felet? Vem är skyldig att se till att dagens ungar får en bra social kompetens? Jag tror att det kommer att bli en bristvara längre fram!

Dessa funderingar kommer jag att återkomma till i min blogg.

Ha en riktigt bra helg!

Kommentarer
Postat av: Linda

Jag är med dig! Ungarna sitter på tok för mycket framför datorn eller tv-spel eller vad det nu är för teknisk pryl. Kan bara se på min kille, 7år. Jag säget till honom att hitta på något kul istället för att spela hela tiden...lek!! Men då finns det inget att leka med...?? Vart är vi på väg?

Kram Linda

2009-03-22 @ 22:41:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0