Redan onsdag!

Oj, jag har inte skrivit på tre dagar! Jag har haft fullt upp med att reda ut allt som mina elever rör till. Jag är ansvarslärare i en åtta. Ni kan ju tänka er ungar i den åldern...Mamma Mia, säger jag. Gud vad de kan vara elaka mot varandra! Speciellt tjejer! Men även killar, vill jag påstå! Med dagens teknologi, datorer, mobiler...så är det väldigt lätt att "skriva av sig" och skicka till den som man, just för tillfället, är arg på. Det de inte tänker på är att det skrivna ordet består. Det är inte så lätt att radera det som står svart på vitt. Jag har fått läsa en hel del av det som har skrivit och herre min jesus!  Jag blev helt ställd! Vilka manipulerade och slipade elever jag har! De har en fasad utåt och sedan ställer de till med så mycket skit under ytan!

Det värsta är att många av föräldrarna, speciellt en mamma, tror till fullo på sitt barn. "Hon gör ju bara så för att den eller den sa/gjorde något först. Det måste du väl förstå att hon inte bara kan tiga!"  Vad är det för föräldrar som har den inställningen? Jag förstår att barnet uppför sig illa, när föräldern är som den är! = godkänner beteendet! Som nu den här specifika tjejen har skickat mail, där hon kränker flera andra av sina klasskompisar. Hon skriver, att hon vet att hon inte gör rätt, men att hon är stolt över det hon gör! Ett par andra av mina elever upplyste mig om dessa mail och skrev även ut dessa till mig. Jag blev som sagt mållös, när jag läste mailen! Hur kan en 14-åring vara så manipulativ? Så, så......ja, jag finner inte ord. Jag har mailen kvar på jobbet, men kommer imorgon att citera bitar ur dem, så får ni bilda er en egen uppfattning om det är harmlöst eller inte...

Sen har jag ytterligare en elev, som får hotfulla och kränkande SMS. Nu har vi tagit reda på numret, varifrån sms kommer och nu ska min kollega, tillika IT-ansvarig på skolan,  försöka lista ut från vem SMS kommer ifrån. Ja, som lärare har vi egentligen fler yrkesfärdigheter (eller skulle behöva ha). T.ex. detektiver, psykologer, kuratorer, mammor/pappor, medlare...you name it...

Suck, nu väntar ett par timmars arbeten med responskrivande till mina årskurs 7 & 8 elever i tyska! Någon som vill ta över?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0