Jag blir galen!

Hur kan jag sitta och moffa i mig godis, när jag vill gå ner i vikt?! Jag beklagar mig vitt och brett om att jag har för många kilon att bära, men vad gör jag??? Jo, jag stoppar i mig Gott & Blandat, mums...Jag blir gaaalen....Ingen karaktär överhuvudtaget. Mår jag så dåligt av min övervikt egentligen? Det låter konstigt men det gör jag! Har inte badat i en svensk sjö på säkert 7-8 år! Utomlands är OK, för där är det ingen som känner igen mig. Men hemma? Icke sa nicke! Då lider jag hellre av värmen!

Det värsta jag vet är att handla kläder. Borde egentligen bli klädesigner, det finns bara "tantkläder" för större storlekar. Skulle bli miljonär på kuppen! "Tantkläder" är alla dessa brokiga tunikor/blusar i st.48-50. Jag lovar, det finns bara svarta eller väldigt brokiga kläder. Får ta och snacka med dottern min. Hon studerar design i London. Snacka om succé om någon kunde inse att även vi som kräver stora storlekar vill ha schyssta kläder.

Sedan så är det oerhört frustrerande att inte kunna röra på sig som förut. Det är svårt att förstå men jag har varit både fotbollsspelare och innebandyspelare på en relativ hör nivå. (För 30 kilo sen). Nu kan jag knappt gå i raskt takt utan att få ont i benhinnorna. Tyvärr har jag just nu en inflamerad armbåge, så min träning med "veteraneran" i innebandy på söndagar ligger på is!

Skrev igår om oss pedagoger. Är vi ett konstigt släkte eller brinner vi så för att ge och ge och ge...Visst får vi väldigt mycket tillbaka, men proportionerna är inte jämnt fördelat! Det krävs oerhört mycket av oss. Att ungarna klarar betygen ligger väldigt mycket på oss. Ungarna då? Föräldrar? Klart att vi har ansvaret för att ungarna ska klara av det mål som är satta, att de ska få slutbetyg och att de ska få ut så mycket som möjligt av sin skoltid. Själklart är det så! Jag vet vad jag betyder för dem. Men hur är det med alla de som inte alls vill. De som inte pluggar, som inte gör sina uppgifter och framförallt de som inte kommer till lektionerna eller till skolan öäverhuvudtaget. Dessa elever får vi stå till svars för. Varför klarar inte den eller den sina betyg? Ja, du...vad ska jag svara på det? Svaret är ju självklar. Jag kan inte trolla. Jag kan inte förmå att ge ut kunskap eller ge eleven möljlighet att förkovra sig OM eleven själv inte är intresserad! Så är det bara...   

Tänk att det är så många som vill vara lärare under loven! Aldrig får man höra att "man skulle vara lärare..." under terminen, men när loven kommer, då du...Gud vad bra vi har det, vi lärare! "Tänk att får vara ledig hela sommaren (6-7 veckor) och höstlov (2 dagar) och sportlov och påsklov." Gud vad bra vi har det!!!! Var är ni alla kvällar, helger som jag jobbar? Min arbetsvecka brukar ligga på ca 50 timmar. "Men det får du ju räkna med när du jobbar som lärare."  Javisst gör jag det, men då behöver jag mina lediga dagar (Jag har INTE lov! Jag har jobbat ihop till min ledighet). Men att behöva försvara min ledighet, när inget annat yrke behöver försvara sina komplediga dagar eller semester. Men vi lärare ska alltid stå tills vars för vår. Hur kommer det sig? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0