Vänner!

Vänner är, efter familj och släkt, det viktigaste som finns. Vem klarar sig utan vänner? Inte jag iallafall! Vänner finns av många det slag. Kan man gradera vänner? Eller är det så att man har olika vänner för olika syften? Under årens lopp har jag sållat bland mina vänner. Låter det grymt? (Jag har säker själv blivit bortsållad). Livet är fullt av olika skeenden och av olika vänner. Vissa kommer och går, vissa stannar en längre tid och vissa har man kvar hela livet.

Vad är det som gör att man blir vänner? Är det en viss personkemi som ska stämma, eller kan det vara så att man bara "råkar" finnas på rätt plats vid rätt tillfälle?

Själv är jag oerhört tacksam över de vänner jag har. Jag har under åren tappat kontakten med vissa och återtagit kontakten med andra (olika skeenden i livet), medans andra har funnits hos mig under många många år! Sen är det så att man inte alltid träffas regelbunden, men när man ses, då är det som igår! En av mina vänner är just nu en småbarnsförälder och den delen av livet har jag redan upplevt. Vilket innebär att vi är i olika skeenden i tillvaron och träffas nästan aldrig! Men hon kommer att komma ikapp mig :)

Vänner, som gör att man mår bra, är ovärderliga. Personer, som nästa kväver en med sina egna angelägenheter och inte är intresserade av den andre, är ingen bra vän. Man måste kunna ge och ta. Inte bara ta!

Åj! Oops!!  Kom och tänka på att jag själv kan vara en väldigt egocentrisk person. Pratar och pratar och pratat... mina vänner får kämpa för att få en syl i vädret.  Är jag då en bra kompis? Lyssnar jag på mina vänner eller ta jag bara hela tiden? Nu har jag fått något att fundera på! Oj oj oj....

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du är en vän som värderas högt. Du är lojal och även om du pratar mycket så är du faktiskt en god lyssnare också!! Dessutom är du klok och har mycket livserfarenhet (då menar jag INTE att du är gammal!)vilket innebär att du kan ge många värdefulla råd om allt här i livet! Du ställer alltid upp när man behöver dig, du är glad och rolig. Nog tycke jag det är egenskaper som klassar dig till en mycket god vän...Kram på dig!

Linda

2009-04-21 @ 10:32:06
Postat av: Pauline

Nu har jag tittat in din blogg oxå =) Du skriver ju jätte bra kram

2009-04-22 @ 18:56:26
Postat av: Ann

Oj, oj, oj, hur kan du ens tänka tanken att du skulle vara en egocentrisk person? Visst har du begåvats med talets gåva (ge mig lite) men du är lyhörd och lyssnar på dina vänner. Jag beundrar dig för att du orkar ställa upp och intressera dig för dina vänner, fast du kanske själv inte är pigg till 100 procent alla gånger. Du har humor och självinsikt....Du är en väldigt bra vän, tro inget annat!! Kram Ann

2009-04-23 @ 18:00:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0