Glömska

Vad beror det på att mina två familjemedlemmar, av det manliga könet, glömmer bort saker hela tiden? Råkar just jag ha "fått" två glömska manliga individer? Eller är det så att den delen av mänskligheten saknar förmågan att lagra viktig information i hjärnkontoret? Vad vet jag? Jag har inte så mycket mer att jämföra med!

Det som är lite kruxigt är att de INTE glömmer bort saker som är viktiga för dem. T.ex. när nästa badmintonmatch är eller tidpunkt för MC-övningskörning. Däremot att ta med sig en specifik krok från jobbet, som behövs för ett visst ändamål (har nu väntat över två veckor) eller vilket tid som är bestämd för upphämtning efter skolan (mobilen ringer garanterat för en checkning av tid). Jag skulle kunna rabbla hur många incidenter som helst! Ni fattar?

Är det ett Genusproblem? Är det så av vi kvinnor har en större hjärnkapacitet för att lagra information? Kan det vara så att kvinnor är uppväxta med att kunna hantera flera saker samtidigt? Eller huga mig... Är det så att vi curlar dem till att inte behöva ta ansvar och komma ihåg saker? Vi finns ju där, vi påminner dom.... 

Eller handlar det om respekt för varandra, att man lyssnar, tar in och kommer ihåg beslut/tider? Ibland kan jag tycka att det är respektlöst att inte komma ihåg. Självklart beror det på vilken situation det handlar om och naturligtvis har jag också glömt saker och kommer garanterat att glömma även framöver! Men det är inget mönster! Jag tar inte för givet att någon annan ska påminna mig eller minnas åt mig. Fast klart....vilken dräglig tillvaro det skulle vara....eller?


Kommentarer
Postat av: Anonym

Älskade vän! Du är ju INTE ensam med detta problem. Mina lider dessutom av att vara vansinnigt disträ! Vet inte hur många gånger han tagit hem andra ungars kläder från både skola och dagis! Märkligt, när jag säger gång på gång säger att man inte tar hem kläder med andras namn i! Glömmer gör dom hela tiden och jag tror det handlar om lite av varje av det du nämnde! Framför allt tror jag att om det inte är något som gynnar eller intresserar dom själva så bryr dom sig helt enkelt inte! Respektlöst med andra ord! Puss på dig!

Kram Linda

2009-04-03 @ 07:58:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0