Adjö Påsken!

Sitter just nu och deppar över att Påsken snart är slut. Nåja...deppar inte över Påsken direkt, men samvaron med familj & vänner begränsas!! Imorgon är det dags att ta tag i verkligheten igen. Väckarklocka som ringer (nja, mobilen egentligen), masa sig upp och vakna till liv och ta sig till jobbet. När jag väl är på jobbet känns det som jag aldrig har varit därifrån. Allt flyter på som vanligt. Ungar som ska förkovras, kollegor som ska bokas möten med, skolledare som ska försökas få en pratstund med, arbetsbeskrivningar ska göras, prov ska rättas (hur smart är man när man lägger in prov precis innan ett lov? = mycket jobb direkt efter lovet= smarthuvud!!).

Mitt jobb är bland det bäst som finns, OM man ser till undervisningssituationen. Jag älskar att undervisa. Att få se hur eleverna tar in och förstår språkets struktur. Glädjen när "man fattar" är obeskrivlig! För att göra ett bra pedagogiskt arbete, måste man ha koll på många faktorer. Pedagogen måste vara väldigt lyhörd för hur människan i eleven mår. Vilka förutsättningar har han/hon och vilka mål har eleven själv? Jag som pedagog kan sätta upp vilka mål som helst, men har jag inte med mig eleven på resan blir den omöjlig att genomföra!

Det bästa med mitt arbeta är inte ledigheten. Ledigheten är en nödvändighet för att klara av 45-50 timmars arbetsveckor under läsåret. Ni som är avundsjuka på lärarnas låååånga ledighet, är välkomna till skolan under verksamhetsåret. Jag tror att många skulle inse att man faktiskt jobbar sig till sin semester! Ja, just det, SEMESTER! Det är ju väldigt konstigt att just lärare är lediga, medan andra yrkeskategorier har semester. Vår semester baseras på 45h/vecka (ofta är det mer). D.v.s vi arbetar oss till vår semester/kompledighet (precis som alla andra). Inte pratas det om/är avundsjuka på andra yrkeskategorier som "kompar", när det har långa arbetsveckor/mycket övertid. Varför då just lärarkåren kan tyckas? Vet du?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0